Slik melder du flytting
Er du på flyttefot? Å flytte til en ny bolig kan være en spennende og hektisk tid i livet ditt. Uansett om du flytter innenlands eller utenlands, er det viktig å huske å melde flyttingen til de relevante myndighetene og tjenesteleverandørene. Flytteprosessen består av mange deler, sånn som pakking, rydding og transportering. Dessuten vil du få en helt ny adresse. Denne skal meldes inn og oppføres i riktig register.
Hva er flyttemelding?
En flyttemelding er det som gjør at riktig adresse er oppgitt for deg. Dette er ikke noe som skjer automatisk ved for eksempel kjøp av ny bolig. Derfor er det noe du må vite selv hvordan du gjør.
Guide: Slik sender du flyttemelding
Flyttemelding gjelder hovedsakelig i to ulike register. Folkeregistret og Posten. Adressen som er oppgitt i Folkeregisteret er den som bestemmer hvilken kommune du har stemmerett i, at fastlegen eller tannlegen din har riktig adresse for å sende deg beskjeder. Det er viktig at denne er korrekt da dette er din offisielle adresse, og som finnes i flere statlige og kommunale register. Denne er også grunnlaget for planlegging av skoler, barnehager og andre offentlige tilbud. Også posten trenger at riktig adresse er oppdatert. Dette for at posten skal vite hvor de skal levere posten din og du unngå at viktig post forsvinner eller havner på feil adresse.
Klikk her for gå til flyttemelding skjema.
Hvorfor melde flytting?
Oppdatering av offentlige registre. Å melde flytting er avgjørende for å oppdatere offentlige registre med din nye adresse. Dette inkluderer Folkeregisteret, som er ansvarlig for å registrere innbyggernes offisielle adresse. Ved å melde flytting sikrer du at post og viktig informasjon blir sendt til riktig sted.
Melding av flytting er også viktig for skattemessige forpliktelser. Ved å oppdatere din adresse hos Skatteetaten, sikrer du at dine skatteopplysninger er riktig registrert, og at du mottar eventuelle nødvendige skjemaer og meldinger fra skattemyndighetene.
Melde flytting til Folkeregisteret
For å endre adressen i Folkeregisteret er det enkleste å besøke Skatteetatens sin nettside, og fylle ut skjema for adresseendring. Noe som gjør det enda enklere er at du først svarer på tre enkle spørsmål om hvorfor og for hvem du skal melde flytting. Deretter får du opp en liste over hva du skal gjøre i forbindelse med flyttemelding. Det finnes også mulighet for å oppsøke et av Skatteetatens fysiske kontorer for å fylle ut en blankett hvor du melder flytting.
Er det bare du som skal flytte fyller du ut skjema for deg. Har du barn under 18 år eller skal flytte med hele familien kan du melde inn flyttingen for alle samtidig. Skal du flytte med barn uten den andre forelderen eller foresatte, må du fylle ut skjema avhengig av situasjonen. Les mer om dette på Skatteetaten.
I dagens digitale tidsalder er det enkelt å melde flytting elektronisk. Du kan besøke nettsiden til Skatteetaten og fylle ut en digital flyttemelding. Du vil bli bedt om å oppgi nødvendig informasjon, som din gamle adresse, nye adresse, og dato for flyttingen.
Hvis du melder flytting digitalt, er behandlingstiden automatisk og vil skje umiddelbart. For manuell søknad er behandlingstiden på 0-6 uker.
Melde flytting Posten
Når det gjelder adresseendring gjennom posten er det akkurat som hos Folkeregistret, enklest og å gå inn på nettsiden deres. Her kan du fylle ut et skjema på bare noen minutter. Fordelen med å melde flytting via posten er at du kan sende inn flyttemelding til Folkeregistret samtidig. Da sikrer du at du får både post og pakker til ønsket sted og at du får oppdatert adresse i offentlige register. Posten vil bli videresendt i to måneder etter registret flyttedato uten kostnad. Hvis du trenger lengre tid for videresending er det helt mulig, da mot betaling.
Hvis du ønsker kan du besøke et postkontor, som finnes i de fleste dagligvarebutikker, for å fylle ut en blankett manuelt. Husk at da må du gjøre dette minst åtte virkedager før flytting, mens hvis du gjør det på nett er det nok med minst fire virkedager før flytting.
Husk at du må melde flytting i god tid før du flytter til ny adresse. Uansett om behandlingstiden ikke er lang er det fint at dette allerede er klart når du har flyttet. Posten blir da videresendt og du vet at alt er i orden.